Lentoyhtiöt tarjoavat hyvityksenä ensisijaisesti perumistaan lennoista travel vouchereita. Näitä vouchereita voi käyttää lentojen tai erilaisten lentoyhtiöiden lisäpalveluiden maksamiseen. Ensisijaisesti kannattaa muistaa, että sinun kuluttajana ei ole pakko hyväksyä vouchereita hyvityksenä jos lentoyhtiö tai muu matkanjärjestäjä on perunut lennot tai matkan. Kuluttajalla on oikeus saada rahat takaisin lentoyhtiön perumista EU/ETA-alueelta lähtevistä lennoista. Rahojen palautukseen on asetuksen (EY 261/2004 -asetus) mukaan aikaa 7 vuorokautta. Matkanjärjestäjän pitää asetuksen (EY 261/20 -asetus) palauttaa rahat perumistaan matkoista 14 vuorokauden kuluessa (laki matkapalveluyhdistelmistä 3 luku 14 – 16 §). Rahojen lakisääteinen takaisinmaksuvelvollisuus koskee myös koronaviruksen takia peruttuja lentoja (kts. oikeus lipun hinnan palauttamiseen tai uudelleenreititykseen s. 3). Tämän nojalla kuluttajalla ei ole velvollisuutta hyväksyä lentoyhtiön vouchereita hyvityksenä lentoyhtiön perumista lennoista eikä matkanjärjestäjän perumista matkoista.
Milloin hyvityksenä kannattaa hyväksyä voucher?
Mikäli mahdollista niin kannattaa aina antaa lentoyhtiön perua lento. Monet lentoyhtiöt peruvat lentoja vasta lennon lähtöpäivän lähestyessä. Kannattaakin itse perua lennot vain muutamaa päivää ennen lähtöä. Mikäli lentoyhtiö ei kuitenkaan ole perunut lentoaan, etkä halua matkustaa, niin silloin kannattaa harkita voucherin hyväksymistä. Voucher kannattaa kuitenkin hyväksyä vain jos olet varma siitä, että tulet matkustamaan kyseisen lentoyhtiön lennoilla. Kannattaa hyväksyä vain vakavaraisten yhtiöiden vouchereita. Kannattaa myös harkita voucheria jos olet ostanut aiemmat lennot edullisesti ja saat maksamaasi hintaa arvokkaamman voucherin. Toisinaan myös matkustuspäivän siirtäminen on mahdollista ja saatat pystyä siirtämään lennot kuluitta korkeampaan sesonkiin.
Maksa matka aina luottokortilla
Kannattaa aina maksaa matka tai lennot luottokortilla. Kuluttaja voi pyytää luottokorttiyhtiöltä rahojen palautusta, mikäli lentoyhtiö on perunut matkan. Luottokorttiyhtiöllä ja palveluntarjoajalla on kuluttajansuojalaissa yhteisvastuu (Kuluttajansuojalaki 7 luku 39 §). Tämä perusteella voit vaatia luottokorttiyhtiötä palauttamaan rahat, mikäli sinulla on todellisuudessa oikeus saada rahat takaisin. Luottokorttiyhtiö voi palauttaa korkeintaan maksamasi summan verran. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on todennut lausunnossa, että luottokorttiyhtiö ei voi edellyttää kuluttajaa olemaan ensisijaisesti yhteydessä palveluntarjoajaan. Kuluttaja voi valita esittääkö rahojen vaatimuksen luottokorttiyhtiölle vai palveluntarjoajalle. Mikäli hyväksyt voucherin tai vaikka lentopisteitä menetät oikeuden vaatia rahojen takaisinmaksua luottokorttiyhtiöltä. Tämä koskee myös tilannetta jossa olet valinnut voucherin, mutta et pysty käyttämään sitä esim. lentoyhtiön konkurssin vuoksi. Lentoyhtiön reittiverkosto voi myös syystä tai toisesta pienentyä, eikä haluamaasi kohteeseen ole enää lentoa. Menetät myös mahdollisuuden hyväksyä itsellesi parhaiten sopivan lentoyhtiön jos hyväksyt voucherin, olet sidottuna yhteen lentoyhtiöön. Joku toinen lento voisi olla edullisempi tai lennon lähtöaika itsellesi sopivampi.
Lentoani ei vielä ole peruttu. Kannattaako lippua vielä perua?
Monet lentoyhtiöt ovat peruneet suurimman osan lähikuukausien lennoista. Kaikista lennoista ei ole kuitenkaan tehty lopullisia päätöksiä. Lentoyhtiö voi kokeilla saako lentokoneet riittävän täyteen, mikäli lentoja ei ole myyty riittävästi saattaa lentoyhtiö perua lennon. Useilla lentoyhtiöillä voi muuttaa kuluitta lähikuukausien lentojen matkapäiviä. Pääsääntöisesti lennoista ei saa rahoja takaisin kuluitta, jos lentoa ei peruta. Lentoyhtiön on kuitenkin palautettava rahat EU/ETA-alueelta lähtevistä lentoyhtiön perumista lennoista (EY261/2004 – asetus). Odota rauhassa lentoyhtiön peruutusta, peruutus saattaa tulla vasta muutamaa päivää ennen lähtöä.